↑
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Skip to footer

Stichting 2Switch

Kringloopwinkels, Woningservice & Wijkbeheer

     

  • Home
  • Ophaal- & Bezorgservice
    • Ophaalservice
    • Innamevoorwaarden
    • Elektrische apparaten in Arnhem
    • Kledinginzameling
    • Bezorgservice
  • Inboedel- en verhuisservice
  • Wijkservice & Fietsenbeheer
    • Wijkservice
    • Fietsenbeheer
    • Locatie Wijkservice en Fietsenbeheer
  • Kringloopwinkels
    • Kringloopwinkels
    • Arnhem
    • Boxmeer
    • Cuijk
    • Dieren
    • Doesburg
    • Duiven
    • Elst
    • Gemert
    • Helmond
    • Lochem
    • Raalte
    • Tiel
    • Venray
    • Westervoort
    • Wierden
    • Zutphen
    • Ons aanbod op Marktplaats
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Wist u dat: 2Switch cadeaubon
  • Werk & Leren
    • Ontwikkeltrajecten
    • Erkend leerbedrijf
    • Werken als vrijwilliger
    • Stage lopen
    • Vacatures
  • Over ons
    • Over 2Switch
    • Missie & visie
    • Organisatie
    • Algemene voorwaarden
    • Duurzame vergaderlocatie
    • Cirtex
    • ANBI
    • Kringloop Nederland
    • Privacyverklaring
    • Verkoop- en bezorgvoorwaarden
    • Voor mens en milieu
    • Kledinginzameling
    • Repair Café
    • Geschiedenis
    • De prijzen van 2Switch
  • Contact
    • Contact
    • Veelgestelde vragen
    • Klachtenprocedure
  • Zoeken

Geschiedenis 2Switch

Samenwerken is voor 2Switch in meerdere opzichten groeien. Dat is ook te zien aan de geschiedenis van 2Switch. Gelijkgestemde organisaties en de mensen binnen die organisaties, voegden hun essentiële kennis en kunde toe en vormden zo een prachtig bedrijf.

Stichting Link

In 1980 startten vijf werkloze, in duurzaamheid geïnteresseerde idealisten de Stichting Link. Stichting Link begon op 7 maart 1981 in Dieren de allereerste kringloopwinkel van Nederland. Stichting Link was succesvol als kringloopbedrijf en ook ambitieus. Zij wilde verder professionaliseren, uitbreiden naar meer vestigingen en was bovendien zoekende naar intensivering van de samenwerking met de gemeentelijke overheid. Nadat de gemeente Rheden de stichting al een paar keer naar haar verzelfstandigde regionale reinigingsdienst had doorverwezen (ARA Holding NV, nu onderdeel van PreZero) en de stichting bovendien vernam dat ARA haar samenwerking met de toenmalige Arnhemse kringloopwinkel had verbroken, was contact leggen met ARA een voor de hand liggende keus. Daarop volgde in 1999 de oprichting van 2Switch. Met de oprichting van 2Switch ontstond een nieuwe, unieke speler op het gebied van recycling, duurzaamheid en re-integratie.

Ontwikkelen & veranderen

De naam 2Switch komt voort uit de nadruk die de nieuwe organisatie legde op de noodzaak om te blijven ontwikkelen en veranderen. Herbruikbare goederen veranderen dankzij 2Switch van eigenaar, mensen ontwikkelen zich mede door de ervaringen die zij in hun werkend leven bij 2Switch opdoen.

Samenwerking

Door samenwerkingsverbanden aan te gaan en nieuwe partners te zoeken werd het ideële 2Switch in de daaropvolgende jaren sterker, efficiënter en meer divers. Zo hevelde op 1 januari 2006 Stichting De Omloop haar bedrijfsactiviteiten naar 2Switch over. Daarmee werd het werkgebied van 2Switch uitgebreid met de gemeenten Zutphen, Lochem en (deels) Bronckhorst.

Woningservice & Wijkbeheer

2Switch ontwikkelde zich dankzij de toetreding van Het Buurtbedrijf BV op 1 januari 2007 ook als dienstverlener. Met Het Buurtbedrijf als dochteronderneming van 2Switch, werd het pakket dienstverlening uitgebreid met Woningservice en Wijkbeheer.

Kringloopbedrijf Midden Overijssel

De uitbreiding van het dienstenpakket had geen gevolgen voor de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Integendeel. In het voorjaar van 2008 besloten het bestuur van de Stichting Kringloopbedrijf Hellendoorn en de directie van 2Switch samen te werken. Dit heeft geresulteerd in de oprichting van Kringloopbedrijf Midden Overijssel BV. Drie kringloopwinkels in die regio zijn aan 2Switch toegevoegd.

Bezuinigingen

Vanaf 2012 ondervond 2Switch de gevolgen van bezuinigingen door de overheid. Het terugschroeven van re-integratiebudgetten door gemeenten, het beperken van de Wet Sociale Werkvoorziening en de aangekondigde wet Werken naar Vermogen, waarin de onderkant van de arbeidsmarkt herzien wordt, dwongen de organisatie de huidige bedrijfsvoering kritisch tegen het licht te houden. Voor het eerst sinds haar bestaan kreeg 2Switch te maken met krimp.

Bedrijfsvoering

De idealen waarmee de oprichters in 1980 begonnen, zijn nog steeds alom in onze bedrijfsvoering aanwezig. Dankzij onze fusie- en samenwerkingspartners hebben we deze idealen kunnen verdiepen en borgen. Meer over de missie van 2Switch lees je hier.

Lees meer over de geschiedenis van 2Switch vanuit het perspectief van een van de oprichters van Stichting Link.

Primaire Sidebar

Volg ons op Social Media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • TikTok

2Switch is aangesloten bij


PSO 30+

Footer

Ophaalservice

Heb je na het opruimen of verhuizen goede, tweedehands goederen over? Wij komen het graag gratis bij je ophalen. Je kunt via onze ophaalservice 24 uur per dag zelf jouw ophaalafspraak inplannen. Of neem contact op.

Inboedelservice

Heb je heel veel goederen over en kun je hulp  gebruiken bij het veegschoon opleveren van een woning of appartement? Maak dan gebruik van onze inboedelservice. De inboedelservice kunnen wij uitvoeren tegen een passende prijs. Deze prijs is onder meer afhankelijk van de staat en de grootte van de woning en de hoeveelheid af te voeren afval.

Afgeven goederen

Je kunt jouw huisraad of textiel ook bij één van onze kringloopwinkels afleveren. Klik op het winkelfiliaal van jouw keuze voor openingstijden en meer informatie. Onze medewerkers zijn je graag van dienst.

Copyright © 2025 No Waste Services · Disclaimer · Privacyverklaring

Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}