Op 10 juni is de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Een goede reden voor een dubbel interview met chauffeur Jan en logistiek planner Cicile. Zij geven een kijkje in hun werk bij 2Switch.
Cicile en haar jongens
Cicile werkt als logistiek planner bij 2Switch bij de afdeling Services. In 2009 is ze overgeplaatst van Kringloop Aktief naar 2Switch toen de planning bij Aktief uitbesteed werd. Ze begon bij het Klant Contact Centrum en inmiddels werkt ze alweer 7 jaar als logistiek planner. Cicile is het aanspreekpunt voor de chauffeurs en zorgt dat alle routes gereden worden. Bij het Klant Contact Centrum worden de ophaalafspraken ingepland en Cicile zorgt dat “haar jongens” precies weten waar ze heen moeten. Een van die jongens is chauffeur Jan.
Jan werkt al sinds begin 2000 bij 2Switch. Hij is gedetacheerd via Scalabor, toen heette dat nog Presikhaaf Bedrijven. Daar heeft hij eerst een tijdje binnen gewerkt maar dat was niks voor hem. Hij was blij dat hij bij 2Switch als chauffeur aan de slag kon. “Als chauffeur heb je vrijheid, je komt overal” vertelt hij.
Jan rijdt vooral met de lange wagen. Deze wordt gebruikt voor intern transport. Je hebt hier een BE rijbewijs voor nodig en dat hebben niet alle chauffeurs. Cicile probeert wel zoveel mogelijk af te wisselen en dan rijdt hij met de kleine bus. “Zo blijft het afwisselend voor de chauffeurs” vertelt ze. Jan rijdt wel altijd met vaste bijrijder Glenn, ze rijden al sinds 2004 samen.
De logistieke spil binnen 2Switch
Cicile en de chauffeurs zorgen dat de verschillende routes gereden worden. Zo worden herbruikbare spullen opgehaald bij mensen thuis in het hele werkgebied, worden de textielcontainers in Arnhem, Rheden en Westervoort geleegd, wordt het intern transport tussen filialen verzorgd en worden er in opdracht van gemeente Arnhem en SUEZ wit- en bruingoedroutes gereden en worden matrassen opgehaald. Ook wordt er in Arnhem, Rheden en Wierden textiel huis aan huis opgehaald. Met al die verschillende routes is het dus best een gepuzzel. Alleen vanuit Zutphen, Venray en Tiel rijden vaste chauffeurs vanuit de filialen.
Puzzelen en schakelen
Ondanks het gepuzzel probeert Cicile zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van de chauffeurs. Goede communicatie is dan ook essentieel, zowel voor de planner als voor de chauffeurs. Ze moeten van elkaar op aan kunnen. “Het is wel veel schakelen” vertelt Cicile. “We hebben een groep vaste chauffeurs en daarnaast lopen er ook mensen uit diverse trajecten en taakgestraften”. Er is ook veel contact met de verschillende filialen. Aanvragen voor voorraad handgel of stempelkaarten gaan ook vanuit de afdeling logistiek met het interne transport.
Fijne groep
Hoewel de chauffeurs veel onderweg zijn, zien ze elkaar elke ochtend. Ze starten allemaal vanuit logistiek in Arnhem en gaan van daaruit op pad. Ook Cicile zorgt dat ze er ’s ochtends op tijd is zodat ze iedereen nog even ziet en een praatje kan maken. Het is een leuke groep samen. Ze gaan ook een keer per jaar samen iets leuks doen.
2Switch setje
Het bevalt Jan prima bij 2Switch. Hij vindt het heerlijk om op de weg te zitten en overal te komen. Zijn vriendin Vera heeft hij bij 2Switch leren kennen. Ze zijn aan elkaar gekoppeld en nu alweer 16 jaar samen. Vera werkte toen bij de winkel in Elst en inmiddels werkt ze alweer een tijd bij de textielcentrale in Arnhem.
Ook Cicile bevalt het prima bij 2Switch. De rol van troubleshooter past haar goed en ze is ook niet te beroerd om zelf in de wagen te klimmen als er mensen tekort zijn. Zo doet iedereen bij logistiek wat hij/zij kan en zorgen zij er samen voor dat alle winkels voldoende voorraad hebben, de textielbakken geleegd worden en dat alle afdelingen door kunnen gaan.
Dit interview is onderdeel van de serie “De mensen van 2Switch”. Het vorige deel vind je hier.