Suzette begon afgelopen jaar bij 2Switch als werkbegeleider bij het project Kleefsewaard. Na een paar maanden kwamen Suzette en 2Switch samen tot de conclusie dat haar kwaliteiten in een andere functie beter tot hun recht zouden komen. En dat werd de functie van trajectbegeleider bij het filiaal in Arnhem. Een nieuwe functie die past bij ontwikkeling die 2Switch wil maken op het gebied van het begeleiden van medewerkers.
Regie over trajecten
Bij 2Switch werken door de hele organisatie heen veel mensen vanuit trajecten. Bijvoorbeeld vanuit het inu traject (instroom naar uitstroom), activerend werk en beschermd werk. De begeleiding van deze medewerkers gebeurt door vaste krachten, zij zijn hiervoor intern opgeleid. Suzette gaat nu de regie voeren. “Ik ga bijvoorbeeld de begeleiders coachen, de verslagen schrijven en doelen opstellen”.
“Op dit moment wordt er al heel veel gedaan op het gebied van de begeleiding van trajecten. Mijn rol is om vanuit mijn kennis en ervaring net even wat meer professionaliteit in de begeleiding te leggen.”
Met professionele blik en de juiste tools
Suzette heeft de HBO opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) gedaan en heeft daarna gewerkt met mensen met een lichte verstandelijke beperking en in combinatie met gedragsproblematiek en psychische problemen. De begeleiding vond vooral plaats op het gebied van wonen en werken. Deze kennis en ervaring neemt zij mee in haar nieuwe functie. Hierdoor kijkt Suzette met een professionele blik naar bijvoorbeeld medewerkers met psychische problemen en beschikt ze over de juiste tools om ze te begeleiden.
“Er gebeurt al zoveel op het gebied van de begeleiding van mensen. Vaak kunnen we met kleine aanpassingen net even dat tandje erbij zetten.”
Dat deze functie bij het filiaal in Arnhem wordt gestart, is een logische keuze. Sowieso omdat het project Kleefsewaard ook in Arnhem is gevestigd maar ook omdat bij 2Switch Arnhem goed contact met de gemeente Arnhem is waardoor er veel medewerkers vanuit trajecten bij 2Switch worden geplaatst. Ook worden er veel mensen vanuit activerend werk geplaatst.
Laagdrempelig te benaderen
Begeleiding vindt plaats op de werkvloer, ook door Suzette. “Ik werk gewoon mee en ben aanwezig op de werkvloer. Daardoor ben ik ook laagdrempelig te benaderen. En bovendien kunnen we dan concreter werken aan de doelen die we opgesteld hebben voor een medewerker. En daarnaast doe ik ook de voortgangs- en evaluatie gesprekken”.
Doel van de aanstelling van een ervaren trajectbegeleider is om de begeleiding verder te professionaliseren om zo meer mensen een passende werkplek te bieden en de doorstroom naar betaald werk te bevorderen.
Iedereen is gelijk
Als trajectbegeleider heeft Suzette meer tijd voor de begeleiding. Daardoor kan ze bijvoorbeeld ook wat meer druk uitoefenen op de stap na het traject.
“Mensen die in een traject zitten zijn blij dat ze hier nu zijn. Soms is de stap niet makkelijk maar ze krijgen steeds meer hun eigenwaarde terug. Meer feeling met de maatschappij. Dat is heel mooi om te zien. En ik zie ze natuurlijk ook liever al na 3 maanden vertrekken dan na 6 maanden want dat betekent dat ze een andere plek hebben gevonden”.
Dat vindt Suzette ook het mooie aan haar werk. Dat mensen ervaring dat ze er mogen zijn. Dat ze gezien en gewaardeerd worden. “We leren allemaal van elkaar. Of het nu een succesverhaal is of iemand die een beschutte werkplek heeft”.
Kortom, Suzette heeft het prima naar haar zin. “Alles is goed geregeld en er hangt een hele gezellige sfeer. Iedereen is gelijk binnen 2Switch, ongeacht je functie en we helpen elkaar waar mogelijk.”
Voor de toekomst ziet Suzette ook nog veel mogelijkheden voor 2Switch. Het creëren van meer plekken voor trajecten. Meer succes op doorstroom, al is dat natuurlijk niet alleen afhankelijk van 2Switch. Nog betere begeleiding, ook in het ondersteunen van collega’s die medewerkers begeleiden. En wie weet kan deze functie verder doorgetrokken worden naar andere filialen.
Dit interview is onderdeel van de serie “De mensen van 2Switch”. Het vorige deel vind je hier.