”Het succes van de kringloopwinkel” volgt de verhalen van gewone en bijzondere mensen door heel het land. Wie het Nederland van nu wil zien, moet in de kringloopwinkel zijn: het échte hart van Nederland…Over precies een maand begint deze VPRO documentaire-serie op NPO 2: 25 tot en met 29 december om 21.10, en 26 december tot en met 1 januari om 16.15 de herhalingen…
Bekijk hier alvast een preview.
https://youtu.be/7NmJQjKNL4I.
Het succes van de kringloopwinkel
Het fenomeen kringloopwinkel heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. De hartverwarmende documentaireserie ‘Het succes van de kringloopwinkel’ laat zien dat de kringloop niet alleen qua spullen, maar ook qua mensen vol verborgen parels zit.
Over de serie
De ene na de andere winkelketen gaat failliet, maar er is één winkel die een ongekende groei doormaakt: de kringloopwinkel. Ondertussen zijn er zo’n 1700 in Nederland: kleine en grote, van Maastricht tot Buitenpost. Alleen de bij de brancheorganisatie aangesloten kringloopbedrijven (zonder winstoogmerk) trokken vorig jaar 28 miljoen bezoekers. De omzet van alle kringloopwinkels in Nederland bedraagt zo’n 250 miljoen en groeit ieder jaar.
Maar de kringloopwinkel is niet alleen een commercieel succes: het is vooral het sociale succes dat zo bijzonder is aan de kringloopwinkel. Het is een plek waar mensen weer met elkaar praten, waar ze elkaars problemen helpen oplossen, waar nieuwe talenten ontdekt worden. En dat grotendeels zonder dat de overheid zich ermee bemoeit.
De kringloop is meer dan een winkel. Het is het nieuwe dorpsplein: een plek waar mensen weer met elkaar praten, waar relaties ontstaan, waar mensen samen elkaars problemen oplossen, waar nieuwe talenten ontdekt worden. Een plek vol verhalen van gewone en bijzondere mensen; in Maastricht anders dan in Staphorst of in Lauwersoog.
Het succes van de kringloopwinkel volgt de verhalen van gewone en bijzondere mensen door heel het land. Wie het Nederland van nu wil zien, moet in de kringloopwinkel zijn: het échte hart van Nederland.